fredag 3 september 2010

Vi är så stolta!



Tjejerna har börjat franska skolan!! I går var första skoldagen för både Maya och Liv. Maya i Maternelle Moyenne Section och Liv i CE1.  Med nya ryggsäckar, skrivböcker, pappersdukar och pennskrin med alla möjliga skrivsaker i gick vi spända upp till skolgården. Bara 300 meter och i ett strålande väder kändes det rätt så pirrigt för både för stora och små. Det var fullpackat med folk och inte så lett att orientera sig. Marcus tog med sig Maya till Maternelle och jag blev stående på gården med Liv och vänta. Jag tror att vi var lika nervösa och kunskaperna i franska kändes inte så vassa när vi blev stående å småprata med en annan mamma. Livs kompis Zoe kom och kramade Liv och tog med henne runt. Klockan 09 kom rektorn ut och önskade alla välkommen till nya skolåret. Alla lärarna blev introducerade och barnen fick ställa sig i klassrader framför skolan. 17 killa och 6 tjejer i Livs klass!

Som tur var fick jag följa med upp till klassrummet (inga andra föräldrar var med) och läraren fick förklara varför jag var där… 25 platser på små bänkar i ett litet men rätt så mysigt klassrum. Det första intrycket var att det kändes alvarligt. Nu är det skola på riktigt och det förväntas respekt, disciplin och ordning. Böcker och scheman delades ut och barnen fick sina första uppgifter. Efter en timme fick jag gå… och Liv var själv.

Det var rätt nervöst att vänta till lunch. Liv sa till mig innan jag gick att nu är det inte så pirrigt längre, för nu vet jag ju hur det ser ut. Hon är så stor, klok och modig! Klockan 12 hämtades alla barnen som inte äter på skolan för 1 ½ timmes lunch. Ätt se Liv vara glad när hon kom springande kändes helt fantasiskt. Maya hade också klarat av första timmarna utan några bekymmer. Hon hade hittat sin kompis Liz som var i samma klass och pysslat med de andra barnen. 

Att lämna dem för eftermiddagen gick också jättebra. Liv kom hem med sitt första hemarbete och vi fick läsa ”La reve de Lana” tillsammans och öva på 3 olika skrivstilar… Vi är så stolta!

Efter skolan var Livs första ridlektion på ”La Belle Ferme” här i Gex. Äntligen upp på hästryggen som hon säger…

Vi fick även besök av Tine från Oslo som skall vara hos oss i helgen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar