lördag 11 september 2010

Nya polare

Det har varit förvånansvärt enkelt att lära känna nya människor i området. Dels har de få vi kände när vi flyttade hit varit väldigt omtänksamma och introducerat oss för sina bekanta och dels är många expats och öppna att lära känna nya människor. Förra helgen när var i lekparken i Divonne kom det fram en halvsvensk familj och började pratade. Det slutade med att vi åt lunch ihop och ska spela tennis i morgon.


Men det festligaste hände kanske igår. Det var dags för första träningen med seniorfotbollslaget i Gex. Jag hade på knagglig engelska blivit instruerad att dyka upp vid fotbollsplanen i grannbyn klockan sju. När jag parkerade bilen stod det ett gäng ”seniorer” där som lite skrattande svarade att visst, vi är Gex seniorlag. Jag blev lite misstänksam eftersom alla pratade engelska och var expats men eftersom inget annat lag syntes till så tänkte jag att det kanske mest är utlänningar i laget. När vi spelat en halvtimme dök ett annat lag upp och jag förstod att jag börjat spela med fel gäng. När så britterna tröttnade och skulle gå och dricka öl gick jag bort till det andra laget för att förklara misstaget (en i laget pratade engelska) skrattade dem och frågade om jag inte skulle spela med dem också. Så det blev två timmar fotboll med efterföljande träningsvärk idag. Fördelen med misstaget är att jag nu är med på såväl fransmännens som britternas maillista så jag har gott om fotbollspolare.

2 kommentarer:

  1. Är så impad av er på alla sätt, saknar nästan ord! Om jag hänger med mamma ner till Ferney nån gång så kanske jag kan hälsa på.

    SvaraRadera
  2. Ja det må du gärna göra! Ta med kidsen också
    Kram

    SvaraRadera